SVAR

Hur känns det att lämna alla om ett tag?

 

Jag försöker att inte tänka på detta, det känns väldigt jobbigt. Det jobbiga är att jag vet inte när jag kommer tillbaka och vissa av peronerna kommer jag aldrig träffa igen. Ibland blir jag väldigt ledsen av denna tanken, jag ska ta vara pa sista månaden nu.

 

Har du blivit intresserad utav någon kille medans du varit borta?

 

Jag har inte blivit kär I någon men har varit intresserad av killar, dock inget seriöst, vilket jag ar tacksam för, vill inte bli attached till någon.

 

Vad har varit bäst/sämst med resan?

 

Det bästa har varit att jag har upplevt så mycket och sett många delar av Utah, att jag alltid har varit sysslosatt. Det sämsta ar att säga hejdå till alla. PROM var BEST!

 

Hur känns det att komma hem och börja skolan i Sverige igen?

 

Känns konstigt, ingen kommer förstå när jag pratar om USA, kommer kännas

 

konstigt att träffa alla efter ett år dock känner jag att jag fortfarande har mina kompisar kvar I Sverige vilket jag är tacksam for. Skolan, vet inte, vi far se i Augusti, först sommarlov!

 

Hur gick det med engelskan i början? Hur känns det med den nu?

 

I’ve gotten so much better. Jag har alltid förstått det mesta och de har förstått mig, hoppas jag haha. Men nu känner jag mig flytande pa engelska, dock är svenskan lite rostig.

 

Hej! Jag ska själv åka iväg nästa år till oregon och har hamnat i en mormon familj, hur tycker du att det har fungerat? Krockar värderingar och så mycket? Älskar din blogg och tycker verkligen min familj verkar toppen än så länge men svårt att veta vad det innebär att bo i en mormon familj!

Kram

 

Oh vad roligt!!! Oregon är så sjukt vackert, speciellt alla vattenfall! Jag lovar att du kommer älska det. Att bo i en mormon familj har både varit jobbigt men superbra. De positiva är att de värderar familjen först, sen försöker de leva "Christ-like" så de är ofta väldigt snälla. Samt att du inte behöver oroa dig över alkohol, drugs osv inom familjen. De är ju helt vanliga människor men en annan syn på vissa saker. Det jobbiga för mig har varit kyrkan, 3 timmar varje söndag. Även att ibland har vi olika tankar på till exempel homosexualitet. Det bästa är att prata med din familj och respektera deras synsätt. Jag brukar bara ignorera saker som de kan säga som jag inte håller med om. Tack så jättemycket, kramar till dig! Om du har någon blogg så följer jag den gärna. Kram!

 

Tycker du att det var värt att åka och skulle du tagit chansen om du fick den idag?

 

YES. JA. SI. Do it!

 

 

 

Vad har vart den jobbigast anpassningen under utbytesåret?

 

Att bo i en ny familj, det har varit svårt att inte alltid kunna säga vad man vill. Speciellt när vi har så olika synvinklar på allt. Dock har jag lärt mig att hålla truten och anpassa mig efter hur de lever.

 

Hur var det att hitta kompisar i skolan?

 

Det var lätt, alla är väldigt öppna för utbytesstudenter. Gå på alla aktiviteter och gör sporter. Sen har jag två systrar i High School vilket underlättade de första dagarna också.

 

Hur har hemlängtan varit för dig?

 

Runt november var hemlängtan värst för mig, de hade jag kommit in i vardagen och allt var inte nytt och roligt hela tiden. Dock har jag inte haft hemlängtan ofta. Mindre än 10 kvällar under hela året iallafall. När jag får hemlängtan har det varit på kvällen och då försöker jag bara sova sen är de borta när jag vaknar upp. En dag fick jag värsta hemlängtan i skolan och så ringde Sofie och vi lämnade klassen, de löser alltid sig!

 

Har du varit eftertraktad bland killarna under året? :D

 

Haha, jag skulle inte vilja säga det men om du frågar alla andra sa säger de ja. De tar alltid kul med något nytt I guess.

 

Hur är det med rykten och drama i USA?

 

Tycker inte de är så farligt, dock så vet de mesta på skolan om du som utbytesstudent gör något, so be careful 😇

 

Hur var det i början med skollunchen, ville dina värdföräldrar att du skulle äta den eller fick du ta med dig mat? Är skolmaten väldigt onyttig?

 

Mina värdföräldrar bryr sig inte, min värdmamma sätter alltid in pengar på mitt matkonto, ibland tar jag med mig eller går ut och äter. Sen åker vi ofta hem också. Ja, skolmaten är la inte de hälsosammaste på jorden. Vi har en pizza-line, sandwich-line, salad-line och maindish som varierar varje dag. Måndag är asiatisk mat, tisdag är tacos, onsdag är pommez, torsdag är potatismos, fredag är soppa.

 

Hur gick det för dig att skaffa kompisar i början i skolan? Har du några tips?

 

Gå till alla aktiviter och gör sporter.

 

Hur stor är din skola? Är det lätt att komma med i sport-lag?

 

1800 elever, jag har inte haft nagot problem med det, gjort alla sporter jag velat. Dock hade jag la inte kommit med I Softball eller Cheerleading. Du måste vara hyffsad.

 

Är den amerikanska skolan svår? Kan du ge exempel på hur en hel skoldag ser ut, vad gör man på varje lektion osv.

 

Ne det är lätt och som utbytesstudent får du undantag ibland, jag tar enkla klasser. Jag har 4 klasser varje dag, så vi har en vit och en lila dag. Mina lila dagar är oljemålning, financial Literacy (gör vår budget osv), english (som en vanlig engelska klass i Sverige) , kontoret (hjälper en lärare i kontoret). Mina vita dagar: Keramik, historia, matte, Weight class.

 

Åker själv till USA i augusti och blir alltid taggad när jag läser din blogg. Kommer du att fortsätta blogga när du kommer hem? :)

 

Tack va kul! Ha en underbar tid, vilken stat? Nej de kommer jag inte.

 

Hur har du gjort med kläder? Hur mycket tog du med hemifrån? Typ större plagg som vinterjackor etc, köper du nytt eller skickar dina föräldrar dit det?

 

Tog med mig en full resvaska, tog med mig skidkläder då jag bor I Utah. Mamma och pappa skickade mina höjdskor. Packa dina favoritklader, inte vad du tror att du kommer ha pa dig!!!!!

 

Har du haft några breaksdowns? När du bara velat åka hem och skita i allting?

 

Nej, jag har aldrig velat åka hem. Jag har varit ledsen men de går över efter ca 20 min!

 

Är killarna snygga?

 

Ja det finns såklart snygga killar har, dock är klädstilen valdigt annorlunda.

 

Vad gör du med dina kompisar? Festar ni?

 

Sporter, tranar, hikes, bonfires, movie nights, sleepovers, shopping. Nej, jag är i Utah. Haha.

 

Hur mycket kontakt och uppdatering har du med sverige?

 

Bloggar varje söndag, skype med familj varannan söndag och varannan med vänner. Så 1 gång I veckan.

 

Var köpte du din balklänning (som förövrigt var superfin!)? Var det dom man ser i många filmer att man går med sina kompisar och provar klänningar in affärer?

 

Affaren kallas “Just Girl Stuff”, ja precis som I filmer!!! Vi provade ca 15 olika klänningar och de hjälpte mig, matchade med olika smycken, skor osv. Som en DRÖM!

 

Hur kommer ni på era sätt att fråga och svara någon till balen osv.? Så roligt med alla skyltar och roliga förfrågningar!

 

Pinterest it is!

 

Känns det som att ditt självförtroende har blivit bättre under denna resa?

 

Mitt självförtroende har blivit sjukt mycket bättre. Jag vet att jag kan klara av saker och jag bryr mig inte om vad andra tycker, jag är stolt over mig sjalv.  

 

 

Skulle du vilja åka tillbaka till USA senare och plugga?

Kanske college, men vill plugga I Lund, vill aldrig flytta till USA dock, älskar Sverige.

 

Tycker din blogg är jätterolig att följa och att du delar med dig av alla erfarenheter och bilder! Hoppas du fortsätter! :)

 

Tack vad roligt. Tror inte det kommer vara så intressant nar jag kommer hem till Sverige dock haha.

 

Vad rekommenderar du att ha för resväskor när man åker på ett utbytesår? Tänker mest på handbagage. Är det bäst att ha en rullväska där man får plats med mer, eller typ en ryggsäck? :)

 

Köp en liten rullväska och ha en ryggsäck. Lamna rullvaskan tom och lägg saker du köper i NY där i.

Kommentarer
Elin säger:

Tack!!! var otroligt bra och läsa inför mitt utbytesår

2015-04-27 | 21:08:05
Alice säger:

Hej! Tack så jättemycket för dina svar, tror att mitt år kan bli toppen!
Hoppas du får underbara sista månader nu! Jag kommer att blogga på nouw.com/aliceh under mitt år. Hoppas du vill följa det!

Kram

2015-04-28 | 23:26:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: